De zegeningen en valkuilen van rechtsbescherming.

Plagiaat is een plaag, want uw merken en producten zijn uw kinderen. Toch beschermen veel ondernemers hun kroost niet of te laat, uit angst voor kosten en rompslomp. Dat is jammer. Beschermde merken schrikken af. Als u zich verdiept in rechtsbescherming, betaalt zich dat uit in marketing- en innovatiekennis. De zegeningen en valkuilen van rechtsbescherming op een rij.

De Hongaar Rubik, uitvinder van de puzzelkubus, schoot een bok door zijn uitvinding niet te beschermen. Toen het ding een rage werd, kaapten tientallen snelle jongens het grote geld voor zijn neus weg. Het bedrijf Prinsen uit Helmond moest de koffiecreamer Boncafé (niet beschermd merk) van de markt halen. En dat terwijl Sara Lee/Douwe Egberts de koffie Boncafé (wel beschermd) later op de markt had gebracht. Het zijn maar twee voorbeelden van ondernemers die in de aap zijn gelogeerd door het onvoldoende beschermen van een product.

Zoeken naar patentinformatie is niet langer een privilege voor ingewijden. Vroeger moest u ervoor naar het Bureau voor de Industriële Eigendom in Rijswijk, alwaar u zich door een rijstebrijberg informatie moest worstelen. Tegenwoordig kunt u naar hartelust neuzen in Patent Informatie Online Nederland (PION). Dat patentregister kunt raadplegen via universiteiten, hogescholen, Senter en Syntens. Veel Amerikaanse patenten vindt u verder op het internet bij www.patents.ibm.com. Geen gebruik maken van de mogelijkheid om andermans octrooien te bekijken is een gemiste kans. Om succesvol te innoveren, is kennis over hetgeen al beschermd of bekend is, van cruciaal belang. Wie een kijkje in de keuken van de patentinformatie neemt, kan op prachtige ideeën komen. Stel: u hebt een bedrijf in fietsonderdelen en u wilt een nieuwe bagagedrager op de markt brengen. Informatiesystemen als PION leveren u direct een fors aantal mogelijke pakjesdragers. U kunt de kunst afkijken en hoeft niet opnieuw een driepotige bagagedrager uit te vinden. Niets is frustrerender dan erachter komen dat u iets hebt bedacht wat al bestaat. Door vooraf informatie in te winnen, voorkomt u die ellende. Gevonden patentinformatie kan als een grote inspiratiebron werken. Wellicht kan bepaalde informatie zelfs dienen als een startpunt voor een nieuwe ontwikkeling. In ieder geval krijgt u een indruk van hoe anderen prototypes hebben gemaakt.

Auteur: Joost Bijlsma

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.