Één reactie

Kapers in kaart

De na-aper
Signalement: Crimineel. Duikt meestal op in de markt van luxe goederen of makkelijk te dupliceren goederen, zoals cd’s en software. Kloont uw product. De na-aper kan met gemak onder uw prijs duiken omdat hij geen enkele investering in ontwikkelingskosten hoeft te doen. Hij laat de exact gelijkende kopieën (maar van mindere kwaliteit) vaak in een lagelonenland maken.

Remedie: Speurwerk. U zoekt aanknopingspunten voor wie die na-aper is. Vervolgens trekt u aan de bel bij de stichting Namaakbestrijding in Amstelveen. Of u spant direct een rechtszaak aan tegen de persoon of het bedrijf (bijvoorbeeld vervoerder, winkelier, groothandelaar) dat iets met de piraterij te maken heeft. Het meest effectieve middel is het aanspannen van een kort geding, waarin u een verbod op of zelfs vernietiging van de nepartikelen eist. Ook aangifte doen bij de politie is verstandig, al kijken de dienders u op het bureau misschien vreemd aan. Het is niet makkelijk om de na-aper voor de strafrechter te krijgen. Het gesternte is echter goed.

De gauwdief
Signalement: Een specialist op het gebied van het deponeren van namen, merken en ideeën. Is u een stapje voor door alvast uw naam, merk of domeinnaam te claimen voordat u dat hebt kunnen doen. Zo kreeg het inmiddels bekende ijsmerk Ben&Jerry’s te maken met een geniepige gauwdief. Een Engelse ex-piloot, die zich had omgedoopt tot ‘trademark broker’ had het ijsmerk in de Benelux geclaimd voor zijn bedrijf Mayfair Projects. Soms krijgen gauwdieven enorme bedragen, meestal vangen ze bot.

Remedie: Procederen. De rechter verklaarde het depot van Ben&Jerry’s door de Engelse ex-piloot nietig, omdat het te kwader trouw was geschied. De man bleek meerdere snelgroeiende Amerikaanse merken te hebben gedeponeerd. Een gauwdief is het niet om het merk te doen, maar om uw geld. Dus: nooit een deal sluiten.

De parasiet
Signalement: Vaak een concurrent die meezeilt op een goed idee van u. Hij aapt uw succesvolle merk, verpakking, naam of reclameslogan na. Via het aanbrengen van enkele subtiele verschillen dekt hij zich in tegen een juridisch gevecht. De parasiet kan erg schadelijk zijn voor uw goede naam.

Remedie: De parasiet die uw merknaam heeft misbruikt, kan volgens de Benelux Merkenwet worden veroordeeld tot het afdragen van de winst aan de merkhouder. Maar het is verstandiger om het niet zover te laten komen. Rechtsgang voorkomt u door de parasiet af te schrikken via bijvoorbeeld merkendepots en merkbewaking. Benader de overtreder eerst persoonlijk en later pas via advocaten. Als u niet sterk staat in het merkconflict, is het verstandig direct een deal te sluiten.

De gorilla
Signalement: Een grote jongen die goed in de gaten houdt wat de kleintjes doen, bijvoorbeeld door het internet of vakbladen af te stropen op goedlopende producten van kleine concurrenten. Hij aapt het idee na, voegt enkele subtiele verschillen toe en brengt met overdonderd lawaai een vergelijkbaar product op de markt.

Remedie: Zie parasiet. Tegen gorilla’s is juridische bescherming een effectief middel. Grote jongens hebben een naam te verliezen, als uit een proces blijkt dat ze u onrecht hebben aangedaan.

Auteur: onbekend

1 Reactie op “Kapers in kaart

  1. Kunstenares vindt vervalsingen eigen schilderijen ‘Ik wist niet wat ik zag’

    GOIRLE – Kunstenares Suus Suiker uit Goirle stond raar te kijken. Ze kwam zo’n twaalf vervalsingen van haar eigen werk tegen. De schilderijen werden bij mensen thuis gevonden en kwamen uit een winkel in de buurt van Breda. Daar bleken nog meer werken van haar te hangen. “Dat is even schrikken.”

    Suus Suiker was in Parijs toen ze een tip kreeg van een oud- kunstbemiddelaarster. “Ze zei: ‘Hou je even vast, want ik ben ergens in huis geweest waar zes vervalsingen van jouw werk hangen.’ Ze had geinformeerd waar ze ze vandaan hadden en dat bleek uit een winkel te komen ergens in Brabant waar nog meer van die werken hingen.”

    Handtekening
    Toen ze terug was uit Parijs is Suiker meteen in de winkel gaan kijken. “Ik wist niet wat ik zag. Om mij heen allemaal mijn werk. Ook echt allemaal op grote formaten met prijskaartjes erbij. Ze waren wel zo slim geweest om mijn handtekening van het werk af te laten.” De winkelier bleek niet de vervalser te zijn.

    De vervalser stuurde foto’s of afbeeldingen naar Thailand. Daar werden ze op canvas gedrukt en overschilderd. “Zoals een kleurplaat en ook nog slecht gedaan.” Veel details zijn vager dan op het origineel. “Ook de kleuren zijn anders, het wit is bijvoorbeeld veel blauwer geworden.”

    Aangifte
    Wie de werken heeft gemaakt is nog onduidelijk. Wel wie de schilderijen heeft verhandeld. Suiker heeft aangifte gedaan en er een advocaat op gezet. Het namaken van een werk met als doel het te verhandelen is verboden.

    “Ik vind het ook vervelend dat klanten bedrogen worden. Daarnaast steek ik mijn ervaring en veel tijd en moeite in de werken terwijl deze persoon ze simpelweg kopieert.” Suiker wil vooral waarschuwen voor dit soort praktijken. “Let als klant op als je een werk koopt wat relatief goedkoop lijkt. Ik hoop dat collega’s ook voorzichtig zijn het het online zetten van afbeeldingen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *