Auteurscontractenrecht

Vernieuwing auteurscontractenrecht

Als de exploitant bijvoorbeeld nalaat te exploiteren, kan de maker zijn recht terugkrijgen (use-it-or-lose-it-bepaling). Ook kunnen onredelijke bepalingen in exploitatiecontracten worden vernietigd. Daarbij kan worden gedacht aan bepalingen die de maker verplichten om het auteursrecht op al zijn toekomstige werken aan een en dezelfde uitgever over te dragen.

Verder is er een nieuwe regeling voor het filmauteurscontractenrecht voorgesteld. Alle makers krijgen een billijke vergoeding van de producent. Scenarioschrijvers, regisseurs en de hoofdrolacteurs hebben via hun collectieve beheersorganisatie ook nog recht op een extra proportionele vergoeding van de exploitant waarmee de producent contracteert. De rechtenorganisaties van deze makers (verenigd in PAM) en de omroepen, producenten en distributeurs (verenigd in Rodap) sloten hierover al eerder een overeenkomst.

Ook krijgt de maker een recht op een billijke vergoeding voor het verlenen van exploitatiebevoegdheid. Daarnaast moet de maker een hogere vergoeding kunnen claimen als zijn werk een onverwacht groot succes blijkt te zijn. Dat is het geval als de oorspronkelijk overeengekomen vergoeding in geen enkele verhouding meer staat tot de opbrengst voor de exploitant. De zogeheten bestsellerbepaling.

Tot slot bevat de wet een grondslag voor een geschillencommissie. Bij problemen tussen makers en exploitanten lijken makers er voor terug te schrikken naar de rechter te stappen. Een efficiënte en laagdrempelige geschillencommissie kan hier een oplossing bieden. Naast individuele makers kunnen ook verenigingen van makers geschillen aan de commissie voorleggen.

2 gedachten over “Auteurscontractenrecht”

  1. Sabam betaalde vorig jaar 20 procent meer auteursrechten uit!

    Sabam heeft vorig jaar een recordbedrag van 132,1 miljoen euro aan auteursrechten uitbetaald, bijna 20 procent meer dan in 2014. Dat blijkt uit het jaarverslag 2015 van de Belgische auteursrechtenmaatschappij.

    De stijging is in de eerste plaats een gevolg van de hogere omzet die in 2014 werd gerealiseerd. Toen werd zowat 8 procent meer geld geïnd dan een jaar eerder, wat de auteursrechtenmaatschappij in staat stelde om in 2015 meer uit te betalen. Een andere verklaring wordt gelegd bij de efficiëntere werking. Zo daalden de operationele kosten van Sabam met 2 procent, onder meer door een afname van het personeelsbestand (van 271,3 naar 265,7 voltijds equivalenten).

    Er werden afgelopen jaar vooral meer auteursrechten uitbetaald voor uitvoeringsrechten in België (35 procent). Dat zijn de rechten die betaald worden wanneer bijvoorbeeld een muziekstuk gespeeld wordt op radio, televisie, internet of openbare ruimtes.
    De geïnde bedragen namen vorig jaar dan weer met 1,1 procent af tot 155,7 miljoen euro, vooral door een daling bij de kabeldistributeurs (24,5 procent). De auteursrechtenmaatschappij maakt daarbij wel de kanttekening dat de inningen bij de kabeldistributeurs in 2014 nog uitzonderlijk hoog lagen, doordat toen bij één operator een inning gebeurde voor de periode 2010-2014. In 2015 is de omzet opnieuw op het peil van de vorige jaren, zo klinkt het.

    Inning bij evenementen stijgt met 18%
    De inningen bij concerten stegen wel met achttien procent, vooral door de grotere ticketverkoop. De grootste bedragen werden opgehaald bij de optredens van U2, AC/DC, Violetta, One Direction en Clouseau. Ook bij de muziekfestivals werd 18 procent meer opgehaald.

    “Helaas staat de vergoeding voor het online muziekaanbod niet in verhouding tot het gebruik”, meldt Sabam nog.
    In totaal zijn 40.575 auteurs-componisten en uitgevers aangesloten bij Sabam.

    Bron: HLN 24/05 via License2Publish – 29-05-2016

    Beantwoorden
  2. In veel contracten wordt door artiesten / auteurs / componisten / producers, etc. nog steeds afstand gedaan van morele- of persoonlijkheidsrechten. Maar waarom? Zo’n clausule is voor een label (of andere exploitant) helemaal niet nodig, want je kan ook opnemen dat je ertoe zal inspannen om de naam te vermelden, maar als dat niet lukt (of als via een sub-licentie een derde daar niet aan voldoet), dat dat dan niet tegen je wordt gebruikt. Aan de andere kant wil je als maker / muzikant dat je naam wordt vermeld bij de openbaarmaking van jouw muziek.
    Het ‘domweg’ kopiëren van bepalingen uit ouderwetse muziekcontracten moet nu eens klaar zijn. Zonder te kijken naar wat logisch of nodig is, blijven we hangen in het stenen tijdperk. Juist nu is het tijd (en een mooie gelegenheid) om stappen, zo niet; sprongen voorwaarts te maken. Op naar een betere, eerlijkere en daarmee duurzamere muziekindustrie!
    https://danceadvocaat.nl/2018/05/03/naamsvermelding/

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.